Jak wybrać odpowiednią metodę druku?

Wielu projektantom często wydaje się, że stworzony przez nich projekt wizytówek jest możliwy do wykonania na każdy z możliwych sposobów. Ich wyobraźnia niestety zderza się mocno z rzeczywistością – kiedy okazuje się, że wymarzone uszlachetnienia, jak na przykład hotstamping, lakier uv, barwienie krawędzi, druk letterpress, czy sitodruk, niekoniecznie pasują do wybranego przez nich perłowego papieru z fantastyczną teksturą, bądź barwionego w masie kartonu ozdobnego. Dlatego najważniejszym elementem tworzenia projektu wizytówek, jeszcze przed stawianiem literek w programie graficznym – jest postawienie sobie pytań:

– jaki papier lub karton ozdobny mnie interesuje?
– jaką techniką chciałbym wykonać wizytówki?
– czy nie ma konfliktu pomiędzy metodą druku, wybranym materiałem, a dostępnymi zdobieniami?

W tym krótkim artykule postaramy się przybliżyć nieco zagadnienie projektowania wizytówek i odpowiedzieć na zadane wcześniej pytania.

Czarny papier

Temat druku na ciemnych powierzchniach przewija się w zapytaniach naszych Klientów od dłuższego czasu. Nie ma dnia, kiedy ktoś nie zapyta o czarne wizytówki. Często Klienci sugerują wykonanie czarnych wizytówek na białym papierze. Oczywiście jest to możliwe przy pomocy nadrukowania czarnej apli koloru metodą druku offsetowego lub cyfrowego (nie zalecamy w sitodruku dużych powierzchni kolorystycznych). Należy zdać sobie natomiast sprawę z tego, że wizytówki stracą swój feeling w postaci faktury papieru, a krawędzie zostaną białe – wygląda to źle.

Jeśli chcesz uzyskać ciekawie podany, jasny druk na czarnej powierzchni – najlepszym rozwiązaniem będzie ciemny lub czarny papier barwiony w masie z takimi metodami druku jak sitodruk, druk cyfrowy białą farbą, lub druk typograficzny letterpress.

Należy pamiętać, że farby stosowane w druku letterpress są półprzepuszczalne i dlatego większość jasnych kolorów jest niemożliwa do nadrukowania na ciemnych powierzchniach. Jako zamienniki stosuje się metaliczne kolory, takie jak srebrny, złoty, czy miedziany. Wspominaliśmy o tym dokładniej w artykule “Projektowanie wizytówek letterpress”.

 

Najlepsze rezultaty w druku wizytówek na czarnym papierze i ciemnych powierzchniach daje sitodruk.

Sitodruk pozwala na tworzenie jasnych, wyrazistych i mocno kryjących kolorów w połączeniu z bardzo dużą dokładnością. Alternatywą jest kładzenie folii na gorąco (tzw. hotstamping), ale nie sprawdza się ono w przypadku małych, drobnych elementów, wymagających dużej dokładności. Ograniczeniem jest również niewielka paleta kolorów w stosunku do farb drukarskich.

 

Przejścia tonalne.

Praktycznie codziennie otrzymujemy minimum jeden plik z firmowym logo, które z wielu względów nie nadaje się do realizacji. Pomijając bardziej oczywiste przypadki, jak niewłaściwy format czy zła jakość, częstym przypadkiem jest po prostu źle wykonany projekt. Święcące triumfy w latach dziewięćdziesiątych i modne jeszcze kilkanaście lat temu gradienty w logotypach, spędzają sen z powiek wszystkim drukarzom. Drukując tego typu smaczki zawierające gradienty czy cienie (ale również w przypadku fotografii na wizytówce), teoretycznie jedyną rekomendowaną metodą jest druk cyfrowy dla mniejszych nakładów i druk offsetowy dla większych. Obie metody dają bardzo dobre rezultaty, ale w porównaniu do tradycyjnych technik drukarskich, korzystając z nich, często rezygnujemy z niesamowitych, możliwych do uzyskania efektów i rezultatów. Wtedy jedynym wyjściem jest już tylko rebranding logo oraz stworzenie jego monochromatycznej wersji. Powinno być to w zasadzie standardem wśród projektantów. Jak jest w rzeczywistości – wiadomo.
Aple.

Aplą nazywamy dużą, jednobarwną, zadrukowaną powierzchnię. Najgorszym pomysłem jest stosowanie apli w letterpressie. Łatwo jest zniszczyć nawet gruby papier bawełniany, a pokryta farbą, duża powierzchnia zmienia swoją teksturę w prześwitującą, nierównomierną warstwę koloru. Trzeba być bardzo ostrożnym w doborze innej techniki. Druk offsetowy daje dobry efekt, chociaż w niektórych przypadkach powierzchnia może nie być idealnie zakryta. Dobrym wyjściem jest zastosowanie sitodruku na bardziej chłonących materiałach i często rekomendujemy to rozwiązanie. Niestety w niektórych wypadkach, na przykład na gładkich, powlekanych papierach możemy uzyskać tzw. efekt zdrapki. Na czym polega, chyba nie musimy wyjaśniać.

 

 

Prestiżowe wizytówki wymagają unikatowych projektów.

Tematu oczywiście nie wyczerpaliśmy, ale mamy nadzieję, że wyjaśniliśmy przynajmniej kilka kluczowych problemów i przy tym nie zniechęciliśmy Was do projektowania własnych wizytówek. Pamiętajcie, że jeśli nie jesteście pewni, czy stworzony przez was projekt wizytówki nadaje się do druku – możecie zawsze się z nami kontaktować i zadawać pytania. Będziemy bardzo, szczęśliwi mogąc wyjaśnić wszelkie niuanse, zaproponować dostępne rozwiązania i przygotować wspaniały projekt wizytówek.

projekt logoprojektowanie wizytówek