![Jak wybrać odpowiednią metodę druku? 1 projekt wizytówek](https://pracowniawizytowek.pl/wp-content/uploads/2017/11/jak-wybrac-odpowiednia-metode-druku-wizytowek-1024x636.jpg)
Jak wybrać odpowiednią metodę druku wizytówek?
Wielu projektantom często wydaje się, że stworzony przez nich projekt wizytówek jest możliwy do wykonania na każdy z możliwych sposobów. Ich wyobraźnia niestety zderza się mocno z rzeczywistością – kiedy okazuje się, że wymarzone uszlachetnienia, jak na przykład hotstamping, lakier uv, barwienie krawędzi, druk letterpress, czy sitodruk, niekoniecznie pasują do wybranego przez nich perłowego papieru z fantastyczną teksturą, bądź barwionego w masie kartonu ozdobnego. Dlatego najważniejszym elementem tworzenia projektu wizytówek, jeszcze przed stawianiem literek w programie graficznym – jest postawienie sobie pytań:
– jaki papier lub karton ozdobny mnie interesuje?
– jaką techniką chcę wykonać wizytówki?
– czy nie ma konfliktu pomiędzy metodą druku, wybranym materiałem, a dostępnymi zdobieniami?
W tym krótkim artykule postaramy się przybliżyć nieco zagadnienie projektowania wizytówek i odpowiedzieć na zadane wcześniej pytania.
Czarny papier
Temat druku na ciemnych powierzchniach przewija się w zapytaniach naszych Klientów od dłuższego czasu. Nie ma dnia, kiedy ktoś nie zapyta o czarne wizytówki. Często Klienci sugerują wykonanie czarnych wizytówek na białym papierze. Oczywiście jest to możliwe przy pomocy nadrukowania czarnej apli koloru metodą druku offsetowego lub cyfrowego (nie zalecamy w sitodruku dużych powierzchni kolorystycznych). Należy zdać sobie natomiast sprawę z tego, że wizytówki stracą swój feeling w postaci faktury papieru, a krawędzie zostaną białe – wygląda to źle.
Jeśli chcesz uzyskać ciekawie podany, jasny druk na czarnej powierzchni – najlepszym rozwiązaniem będzie ciemny lub czarny papier barwiony w masie z takimi metodami druku jak sitodruk, druk cyfrowy białą farbą, lub druk typograficzny letterpress.
https://twitter.com/PracowniaZnaku/status/930895944794722304?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E930895944794722304%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fpracowniawizytowek.pl%2Fjak-wybrac-odpowiednia-metode-druku%2F
Należy pamiętać, że farby stosowane w druku letterpress są półprzepuszczalne i dlatego większość jasnych kolorów jest niemożliwa do nadrukowania na ciemnych powierzchniach. Jako zamienniki stosuje się metaliczne kolory, takie jak srebrny, złoty, czy miedziany. Wspominaliśmy o tym dokładniej w artykule “Projektowanie wizytówek letterpress”.
Najlepsze rezultaty w druku wizytówek na czarnym papierze i ciemnych powierzchniach daje sitodruk.
Sitodruk pozwala na tworzenie jasnych, wyrazistych i mocno kryjących kolorów w połączeniu z bardzo dużą dokładnością. Alternatywą jest kładzenie folii na gorąco (tzw. hotstamping), ale nie sprawdza się ono w przypadku małych, drobnych elementów, wymagających dużej dokładności. Ograniczeniem jest również niewielka paleta kolorów w stosunku do farb drukarskich.
Przejścia tonalne
Praktycznie codziennie otrzymujemy minimum jeden plik z firmowym logo, które z wielu względów nie nadaje się do realizacji. Pomijając bardziej oczywiste przypadki, jak niewłaściwy format czy zła jakość, częstym przypadkiem jest po prostu źle wykonany projekt. Święcące triumfy w latach dziewięćdziesiątych i modne jeszcze kilkanaście lat temu gradienty w logotypach, spędzają sen z powiek wszystkim drukarzom. Drukując tego typu smaczki zawierające gradienty czy cienie (ale również w przypadku fotografii na wizytówce), teoretycznie jedyną rekomendowaną metodą jest druk cyfrowy dla mniejszych nakładów i druk offsetowy dla większych. Obie metody dają bardzo dobre rezultaty, ale w porównaniu do tradycyjnych technik drukarskich, korzystając z nich, często rezygnujemy z niesamowitych, możliwych do uzyskania efektów i rezultatów. Wtedy jedynym wyjściem jest już tylko rebranding logo oraz stworzenie jego monochromatycznej wersji. Powinno być to w zasadzie standardem wśród projektantów. Jak jest w rzeczywistości – wiadomo.
Aple
Aplą nazywamy dużą, jednobarwną, zadrukowaną powierzchnię. Najgorszym pomysłem jest stosowanie apli w letterpressie. Łatwo jest zniszczyć nawet gruby papier bawełniany, a pokryta farbą, duża powierzchnia zmienia swoją teksturę w prześwitującą, nierównomierną warstwę koloru. Trzeba być bardzo ostrożnym w doborze innej techniki. Druk offsetowy daje dobry efekt, chociaż w niektórych przypadkach powierzchnia może nie być idealnie zakryta. Dobrym wyjściem jest zastosowanie sitodruku na bardziej chłonących materiałach i często rekomendujemy to rozwiązanie. Niestety w niektórych wypadkach, na przykład na gładkich, powlekanych papierach możemy uzyskać tzw. efekt zdrapki. Na czym polega, chyba nie musimy wyjaśniać.
![Jak wybrać odpowiednią metodę druku? 2 Wizytówka srebrny hotstamping](https://pracowniawizytowek.pl/wp-content/uploads/2018/06/p536-wizytowka-srebrny-hotstamping-03.jpg)
Prestiżowe wizytówki wymagają unikatowych projektów
Tematu oczywiście nie wyczerpaliśmy, ale mamy nadzieję, że wyjaśniliśmy przynajmniej kilka kluczowych problemów i przy tym nie zniechęciliśmy Was do projektowania własnych wizytówek. Pamiętajcie, że jeśli nie jesteście pewni, czy stworzony przez was projekt wizytówki nadaje się do druku – możecie zawsze się z nami kontaktować i zadawać pytania. Będziemy bardzo, szczęśliwi mogąc wyjaśnić wszelkie niuanse, zaproponować dostępne rozwiązania i przygotować wspaniały projekt wizytówek.
Najnowsze artykuły