Druk letterpress, czyli elegancka technika dla koneserów

Istnieje wiele różnych technik tworzenia wizytówek. Jedną z bardziej interesującą z nich jest druk letterpress, czyli tzw. druk typograficzny. Czym charakteryzuje się ta metoda i jakie ciekawe efekty mogą zostać osiągnięte dzięki jej zastosowaniu?

W czasach, gdy bez większych problemów można wydrukować masowo ogromne ilości wysokiej jakości wizytówek, mogłoby się wydawać, że bardziej tradycyjne i czasochłonne sposoby druku odejdą w niepamięć. Co jednak gdy chcemy by, nasza wizytówka była tworem unikatowym, który na pierwszy rzut oka wyróżnia się oryginalnym designem? W takiej sytuacji warto zainteresować się właśnie techniką letterpress.

Głębia i faktura

Letterpress określany jest mianem druku wypukłego. Oznacza to, że powstająca przy jego użyciu wizytówka nie jest „zadrukowywana” kolorem, lecz jest on niejako wtłaczany bezpośrednio w jej papier. Dzięki temu uzyskiwany jest charakterystyczny, rozpoznawalny na pierwszy rzut oka efekt głębi.

druk letterpress

Co istotne, efekt jest nie tylko wizualny, gdyż wtłaczanie sprawia, iż wizytówki posiadają unikalną, wypukłą fakturę. Wykorzystanie w pełni możliwości, jakie daje letterpress nie jest proste – projektujący wizytówkę grafik nie ma możliwości odtworzenie na ekranie tego, jak dokładnie będzie wyglądał efekt końcowy. Niezbędne jest tu zatem wprawa i doświadczenie, które pozwala trafnie przewidzieć wygląd już wydrukowanej wizytówki.

Tradycyjna technika

Uzyskanie takich efektów nie jest oczywiście możliwe za pomocą „zwyczajnych” drukarek. Niezbędna jest do tego specjalna maszyna, która obsługiwana jest ręcznie. Końcowy efekt zależy więc nie tylko od umiejętności grafika, ale też wprawy fachowca zajmującego się wtłaczaniem koloru w papier.

druk letterpress

Takich maszyn jest coraz mniej, zatem powstające przy ich użyciu wizytówki są prawdziwymi rarytasami. Do unikatowości tego rodzaju wizytówek przyczynia się także nietypowy papier niezbędny przy tej technice. Jest to zazwyczaj pulchny papier bawełniany, którego specyfika pozwala w pełni wykorzystać możliwości techniki letterpress.

Minimalistyczna elegancja

Nie da się ukryć, że z racji specyfiki druku typograficznego oraz dostępnych alternatyw, powszechne stosowanie tej techniki jest zwyczajnie nieopłacalne. Kiedy zatem warto rozważyć małą przygodę z letterpressem? Jak wspominaliśmy już wcześniej, wizytówki letterpress są przede wszystkim unikatowe, z racji coraz rzadziej spotykanego sposobu wykonania, który jest nie tylko czasochłonny, ale też dość kosztowny. Co więcej, technika ta obarczona jest pewnymi ograniczeniami, w skutek których projektanci muszą limitować zakres i ilość używanych kolorów. Ta pozorna wada przekuwana jest tu jednak na zaletę, gdyż to właśnie minimalistyczne projekty sprawdzają się przy druku typograficznym najlepiej. Tak więc, jeżeli naszym celem jest uzyskanie efektu subtelnej elegancji pozwalającej bez trudu wyróżnić się naszej karcie wizytowej spośród innych wizytówek, to ta tradycyjna technika jest jednym z lepszych możliwych wyborów.

druk letterpress

Podsumowanie.

Elegancja i minimalizmy – to cechy rozpoznawcze wizytówek powstałych przy użyciu techniki letterpress. Decydując się na wizytówkę w tym stylu, warto jednak pamiętać o doborze odpowiednio sprawdzonego wykonawcy, gdyż wydobycie z tej techniki wszystkiego, co najlepsze to zadanie tylko i wyłącznie dla najbardziej doświadczonych fachowców. Zapoznaj się z naszymi realizacjami wizytówek letterpress i zamów u nas projekt oraz realizację tutaj.

wizytówki dla lekarzy