Wiecznie żywy zwyczaj – dlaczego wizytówki wciąż są popularne?

Mogłoby się zdawać, że we współczesnym świecie opanowanym przez wszechobecną elektronikę, tradycyjny w biznesie zwyczaj wymiany wizytówek pójdzie w niepamięć. Okazuje się jednak, że wizytówki wciąż mają się dobrze, a powodów do ich używania wcale nie brakuje.

Po co używać wizytówek, skoro wystarczy kilka kliknięć, by w internecie znaleźć wszystkie potrzebne informacje o interesującej nas firmie czy organizacji? Wbrew pozorom, powodów, by z nich korzystać jest całkiem sporo, aczkolwiek nie wszystkie z nich mogą być oczywiste. Oto kilka z nich.

Pierwsze wrażenie.

Wizytówka to przede wszystkim okazja do zrobienia dobrego pierwszego wrażenia, a jak wiadomo nie od dziś, ma ono ogromne znaczenie. Wizytówka jest bardziej „osobista” niż np. strona startowa firmowej witryny internetowej, warto zatem zainwestować w design, który podkreśli charakter naszej działalności. Można do tego wykorzystać np. nietypowy materiał czy intrygujący kształt. Jeden z bardziej ekstrawaganckich przykładów nowatorskiego podejścia do tematu designu są wizytówki firmy słynnego hakera Kevina Mitnicka, przyjmujące postać miniaturowego…zestawu wytrychów.

Na każdą okazję.

Wizytówka to też dowód na to, że jesteśmy przygotowani na każdą okazję. Wystarczy sobie wyobrazić sytuację, gdy po dobrze rokującym na przyszłość spotkaniu chcemy podać namiary na nasz e-mail bądź stronę internetową, a rozmówcy akurat rozładował się smartfon. Improwizowanie w takiej sytuacji (poprzez np. zapisanie adresu na stronie czasopisma czy chusteczce) może i ma pewien urok, ale na pewno nie sprawia profesjonalnego wrażenia. Przyszykowana wizytówka to wyraźny sygnał, że traktujemy nasze interesy oraz kontakty poważnie, a co za tym idzie — również oczekujemy podobnego podejścia.

Siła tradycji.

Nie zapominajmy też, że w pewnych określonych sytuacjach wizytówka to wciąż rzecz wręcz obowiązkowa, a nie opcjonalny dodatek. Za przykład tego mogą posłużyć, chociażby kontakty z osobami czy firmami pochodzącymi z azjatyckich kręgów kulturowych. W tamtych rejonach formuły spotkań są znacznie bardziej zrytualizowane, a wymiana wizytówek to jeden ze stałych, i mocno istotnych elementów. Nie zapominajmy również o wciąż powszechnym zwyczaju, który wymaga, by po otrzymaniu wizytówki odwdzięczyć się tym samym gestem. Jeżeli więc takowej nie posiadamy, sytuacja prawdopodobnie szybko zrobi się bardzo niezręczna (nie mówiąc już o kiepskim wrażeniu, jakie zrobi przepraszające spojrzenie przy wyjaśnianiu sytuacji).

Wizytówki to nie tylko dowód na to, że profesjonalne podejście do kwestii nawiązywania oraz utrzymywania kontaktów to bez wątpienia jedna z naszych cech. To również znakomita okazja na zrobienie świetnego, zapadającego w pamięć wrażenia. Nic zatem dziwnego, że wciąż są w powszechnym użytku, nawet w dobie natychmiastowego dostępu do wszelkiego rodzaju informacji.

projektowanie wizytówekwizytówki japonia