Projektowanie wizytówek letterpress

Przygotowanie poprawnego projektu wizytówek realizowanych metodą druku typograficznego potrafi przyprawić o ból głowy nawet doświadczonego projektanta. Postanowiliśmy podzielić się doświadczeniem i w skrócie opisać kilka najważniejszych zasad o których należy pamiętać.

Rodzaj pliku.

Przede wszystkim projekt powinien zostać przygotowany w wersji wektorowej. Rozszerzenia jakie akceptujemy to .PDF, .AI, .EPS koniecznie ze wszystkimi fontami zamienionymi na krzywe i grafikami osadzonymi w pliku. Nie zadowolą nas projekty przygotowane w programach typu Power Point lub Microsoft Word oraz grafiki rastrowe zapisane w .PSD, .JPG, PNG, .TIFF, itp.

Akceptujemy pliki .CDR, zapisane w programie Corel Draw, natomiast jeśli mamy wybierać to zdecydowanie wolimy te przygotowane na oprogramowaniu firmy Adobe. Będzie nam miło jeśli pracując w Corelu, zapiszesz finalny projekt z rozszerzeniem .AI.

 

Kolory.

Wszystkie wizytówki letterpress drukujemy używając kolorów z palety PANTONE. Przygotowując projekt powinieneś zapisać każdy kolor jako “spot color”. W programie Adobe Illustrator można to bardzo łatwo zrobić wybierając w zakładce Swatches opcję “New Swatch” a następnie zmieniając typ nowego koloru z Process Color na Spot Color. Jako nazwę koloru należy podać odpowiadającą mu wartość z wzornika (np. Pantone 870). Postaraj się nie przekraczać ilości 2-3 kolorów i nie używaj gradientów, cieni, rozmyć i innych tego typu efektów. Przygotowując projekt bezwzględnie posiłkuj się wzornikiem kolorów Pantone. W przeciwnym razie miej na uwadze, że finalny efekt może różnić się od tego co widzisz na ekranie komputera.

Grafika.

Postaraj się nie stosować wyjątkowo cienkich linii, węższych niż 0,25 pt. Teksty mniejsze niż 6 pt mogą być słabo czytelne, ale nie traktuj tego jako reguły, bo fonty często różnią się między sobą. Najlepiej będzie, jeśli wydrukujesz na zwykłej drukarce projekt w skali 1:1 i samemu ocenisz, czy Twoim zdaniem tekst jest wyraźny. Pamiętaj, że przy dodatkowym tłoczeniu finalny wydruk może być trudniejszy do przeczytania niż w przypadku płaskiego druku na gładkiej powierzchni.

Elementy umieszczone w projekcie nie powinny być większe niż 20-30% powierzchni wizytówki – w przeciwnym wypadku pokrycie farbą będzie nierówne co wpłynie na estetykę wizytówki.

Jeśli stosujesz duże kształty w połączeniu z drobniejszymi (np. tekst) – przygotuj się na to, że może być konieczny druk z dwóch matryc, pomimo zastosowania jednego koloru. W przeciwnym razie niektóre miejsca mogą zostać niedostatecznie pokryte farbą, a inne zbyt mocno.

Nie pozwól na to, żeby poszczególne grafiki nakładały się na siebie. W miarę możliwości maksymalnie spłaszcz wszystkie elementy i połącz je ze sobą (opcje “Expand” i “Unite” w Adobe AI) – dotyczy to również linii i krawędzi, które trzeba zamienić na kształty. Każdy kolor należy umieścić na osobnej, opisanej warstwie i podpisać właściwą nazwą odpowiadającego mu koloru Pantone.

Niejasności.

Druk letterpress jest skomplikowany zarówno dla projektanta, jak i dla drukarza. Przy odrobinie współpracy udaje się zazwyczaj pogodzić ułańską fantazję z ograniczeniami nakładanymi przez technologię. Pamiętajcie tylko, żeby w razie niejasności koniecznie się z nami kontaktować i zadawać jak najwięcej pytań. Wspólnymi siłami stworzymy wspaniałe wizytówki przy których realizacji nie powinno pojawić się wiele problemów.

jak zamówić wizytówkiprojekt logo